Thursday, October 11, 2007

Selain dari keperluan, yang lain semuanya adalah nafsu!

* Perut anda telah pun kenyang dan tidak berasa lapar setelah makan pelbagai jenis juadah. Badan anda telah pun mendapat keperluannya untuk terus bekerja, beribadah dan melakukan aktiviti lain. Anda kemudiannya ditawarkan 2 biji kuih kerana rakan anda tidak habis makan, padahal anda tidak memerlukannya. Tetapi dalam hati berkata " Ah, beberapa biji kuih je pun..", lalu anda menghabiskannya dan duduk dalam kekenyangan. Beberapa biji kuih tadi adalah hawa nafsu.
* Anda memerlukan 'handphone' yang boleh membuat panggilan dan SMS. Ketika anda pergi ke kedai, terlihat 'handphone' yang berkamera dan dilengkapi MP3 serta videocam. Anda pun membelinya walaupun sedar ia melebihi keperluan. Kelebihan ' handphone' tadi adalah hawa nafsu.
* Anda memerlukan tidur 5 jam sehari. Jika anda sudah tidur 5 jam, anda tidak akan mengantuk. Anda pun tidur dari pukul 12 hingga pukul 5 lalu jam loceng berbunyi. Terdetik di hati " Alahai, malasnya nak bangun. Sambung sikit je lagi. Bukannya ada apa pun..." lalu anda tidur lagi 1 jam. 5 jam tadi adalah keperluan dan hak anda, sedangkan lagi 1 jam adalah hawa nafsu.

Allah s.w.t berfirman: " Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan pada apa-apa yang diingini iaitu wanita, anak, harta yang banyak dari emas dan perak, kuda pilihan, binatang ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia. Dan di sisi Allah lah sebaik-baik tempat kembali." ( Ali Imraan: 14)

Alaah... nak lebih sikit takkan tak boleh

1 ) Rasulullah s.a.w pernah bersabda : " Dunia itu penjara bagi orang mu'min, dan syurga bagi orang kafir". Nikmat di dunia hanya untuk orang kafir dan mereka ditipu dengannya. Sedangkan nikmat yang agung dan kekal abadi disimpan untuk orang mu'min di akhirat kelak.

2 ) Ikut hawa nafsu akan sesat. " ...Dan siapakah lebih sesat dari orang yang mengikut hawa nafsunya..." (Al-Qasaas : 50 ). Hawa nafsulah yang mengeluarkan Nabi Adam dari syurga. Ini sebenarnya pengajaran yang Allah suruh kita lihat: Ikut hawa nafsu, pasti sesat.

3 ) Rasulullah pernah pergi berehlah ( jalan-jalan) dengan para sahabat. Ketika baginda melalui kawasan sampah sarap yang sangat busuk, baginda bersabda :" Inilah perumpamaan dunia yang kamu kejar"

4 ) Sa'id Hawwa dalam bukunya, Mudzakiraat fi Manazilis Shiddiqein wa Rabbaniyyein menyatakan bahawasanya Ali r.a pernah berkata:" dunia akan pergi meninggalkan kita, sedangkan akhirat akan datang. Dan masing-masing punyai anak. Maka jadilah anak akhirat, kerana sesungguhnya hari ini hari amal, bukan hari hisab. Sedangkan esok adalah hari hisab, bukan hari amal."

Dengan itu kita memahami mengapa Rasulullah dan para tokoh pejuang yang lainnya hidup dalam keaadaan yang sangat sederhana. Tiada langsung unsur berlebih-lebihan. Kerana mereka memahami hakikat dunia yang sebenarnya.

Banyak lagi contoh-contoh dalam hidup kita yang melebihi keperluan seperti pakaian, kata-kata, kasut, dan terlampau banyak lagi yang tak mampu disenaraikan disini. Cukuplah sekadar melihat pada diri sendiri, betapa banyaknya yang melebihi keperluan.
Banyaknya yang melebihi keperluan dalam hidup ini. Kalau begitu, susahlah nak buang!

Memang susah pun. Ingatkah lagi sewaktu selesai Perang Badar Kubra, setelah sahabat bermati-matian berjihad, sesampai sahaja di Madinah, Rasulullah bersabda:" Kita baru pulang dari jihad yang kecil, dan akan menghadapi jihad yang besar". Sahabat bertanya:" jihad apa yang besar itu ya Rasulullah?", baginda menjawab " jihad melawan hawa nafsu."

Imbas kembali betapa susahnya kaum muslimin ketika Badar Kubra, betapa gerunnya 313 tentera menghadapi 1000 musuh, sehingga nampak ketiak baginda ketika berdo'a. Lalu sangat tinggi nilainya kejayaan itu sehingga ahli Badar diampun dosanya sebelum, semasa, dan selepas peristiwa tersebut, bermakna sangat susah untuk mendapat kejayaan itu. Maka bayangkanlah, memerangi hawa nafsu lebih susah dari itu.
Zuhud yang melampau-lampau.

Mengambil hanya yang perlu dan meninggalkan yang lain adalah sifat terpuji. Tetapi terlalu berlebih-lebihan dalam sifat ini sehingga meninggalkan keperluan terus adalah sifat yang tercela dan terkutuk. Contohnya langsung tak tidur, langsung tak makan, langsung tak pakai 'handphone' ( walaupun itu keperluan yang sangat mendesak, bergantung) dengan alasan meninggalkan dunia terus adalah satu perkara yang menyimpang dari maksud sebenar.

Rasulullah pernah menegur sahabat dengan sabdanya:" aku berpuasa dan aku berbuka, aku bangun di tengah malam dan aku juga tidur...."
Juga dalam hadith yang lain;" Pada badanmu ada hak yang perlu kamu tunaikan"
Kerna itu artikel ini ditulis

Ana bukannya apa, bukannya ana ni 'strict' sangat sampai orang nak layan nafsu tidur sikit pun tak boleh, nak makan lebih sikit pun tak boleh, pakai 'handphone' mahal sikit pun tak boleh.

Cuma ana nak sedarkan diri ana sendiri dan para ikhwah, bahawasanya masih terlalu banyak yang kita ambil melebihi keperluan, dan itulah nafsu. Dan lihatlah, sudah akhir Ramadhan pun masih banyak sangat nafsu yang masih membelenggu kita, masih kita gagal mengawalnya lagi. Nafsu tidur, makan, berpakaian dan sebagainya. Padahal Ramadhan sudah hampir tamat!

Satu lagi yang ana ingin sedarkan diri ana ialah, ini baru nafsu skop kecil. Belum lagi yang besar-besar seperti pembelian rumah, kereta, pemilihan zaujah. Kalau perkara macam ini pun kita buat keputusan ikut hawa nafsu, tidak boleh tidak pasti kita akan tergolong dalam ' golongan yang tercicir'. Dan semuanya bermula dari yang kecil. Kalau yang kecil kita dah 'settle', Insyallah yang besar kita boleh kawal. Tapi kalau yang kecil pun kita tak 'settle'?

Ketika Ramadhan, terbahagi 3 golongan:
1) golongan yang sedar hawa nafsu yang melebihi keperluan sejak sebelum Ramadhan lagi, lalu
ia memeranginya ketika Ramadhan
2) golongan yang menyedarinya ketika Ramadhan, lalu memeranginya selepas Ramadhan.
3) golongan yang sebelum, semasa, dan selepas Ramadhan memang Allah tak beri hidayah
untuk sedar bahawasanya dia sedang dibelenggu hawa nafsu (na'uzubillah)

Eidul Fitri dirayakan untuk meraikan kejayaan kita memerangi hawa nafsu. Layakkah kita untuk meraikannya?

No comments: