Sunday, October 14, 2007

Ibroh dari angkasawan pertama negara



Tanggal 10 oktober lalu, tepat pukul pukul 9.21 malam, seluruh rakyat Malaysia sangat berbangga kerana Dr. Syeikh muzaphar telah membuat satu lipatan baru dalam sejarah negara ini kerana dengan jayanya telah berlepas ke ISS iaitu anak watan pertama yang berjaya melakukan sedemikian.

Pemergian beliau juga menjadikan malaysia negara kedua di asia tenggara selepas vietnam yang menghantar rakyatnya ke angkasa lepas.

Ini sebenarnya adalah satu cabaran bagi khilafah yang bakal tertegak nanti untuk menjadi lebih maju dari ini, bahkan lebih maju dari Amerika dan Russia sekalipun.

Khilafah yang kita impikan
Katakan setelah 3/5 dari daulah-daulah di seluruh dunia ini adalah daulah Islam, sehinggakan yang tinggal hanya daulah-daulah musyrik yang agak lemah dan tak berdaya membuat apa-apa, lalu daulah-daulah Islam tadi bergabung dan membentuk Khilafah Islamiyyah yang kuat, maju, kaya dan saksama.

Katakan, ketika itu kitalah yang sedang memimpin dan menjadi kuasa dunia, kitalah yang mencorakkan halatuju bumi ini, apa yang kita idamkan selama ini menjadi kenyataan, hatta la takuuna fitnah, wa yakuuna diinu lillah,semua orang samada muslim ataupun tidak, semua negara, samada negara Islam ataupun tidak, semuanya tunduk pada kita ketika itu,seperti US sekarang.

Ketika itu, semua mata manusia akan melihat gerak-geri kita, semua pengkritik dan pengkaji-pengkaji akan memerhati dan mencatit setiap langkah kita, semua tindakan dan keputusan kita akan dimuatkan dalam akhbar-akhbar utama.

Lalu, hasil dari pendedahan mereka-mereka ini, kesemua umat manusia di bumi ini yang mempunyai akal yang boleh berfikir secara kritis dan kreatif akan membandingkan kejayaan kita dengan kejayaan kuasa dunia sebelumnya.

Ketika musyrikin memimpin dunia, manusia berjaya pergi ke bulan, setiap hari teknologi baru dicipta, banyak kajian saintifik dilakukan. Tetapi ketika Islam memerintah, itu semua tidak berlaku, kalau adapun, ia berlaku dalam kadar yang sangat sedikit. Lalu akan mereka ” Islam penyebab kemunduran”. Nah, bukankah telah berlaku fitnah seperti gereja suatu ketika dulu? ( kemajuan yang dimaksudkan bukanlah kemajuan yang melampui batas wahyu)

Kita tidak akan mampu memujuk mereka dengan hanya bermodalkan keadilan, kesaksamaan, keamanan dan perpaduan bangsa semata-mata, walaupun sebelum ini musyrikin gagal memberikannya. Dari segi Sains dan teknologi, mereka akan tetap perhatikan juga.

Khilafah yang sepatutnya...
Pabila ketuanan berada di tangan kita, sepatutnya lebih banyak kajian-kajian saintifik dilakukan, lebih banyak penemuan baru dijumpai, teknologi lebih canggih tercipta, manusia bukan sahaja menjejakkan kaki ke bulan, malah Uranus dan neptun. Bukankah Islam itu membawa manfaat dan bukan mudharat? Ketika inilah kerajaan Islam tersebut telah menguasai bukan sahaja sains dan teknologi, malah SEGALA BIDANG! Inilah fasa yang ketujuh yang disebut ’ustaziatul-alam’ ataupun kuasa besar dunia, sepertimana yang pernah dicapai ketika zaman Abbassiah dan Uthmaniyah dahulu.

Oleh itu wahai para daie’ di luar sana, ’ustaziatul-alam’ ini sebenarnya adalah kepunyaan kita, umat Islam, telah berjaya dirampas musyrikin kerana umat Islam begitu lemah dan berpecah-belah. Ayuh, rebutlah ia kembali dari mereka. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu tanpa asbab dan musababnya!

Lihatlah angkasawan, dan tercabarlah!
Tatkala melihat Dr. Syeikh Muzaphar, bayangkanlah khilafah Islam bila tertegak nanti. Sesungguhnya perjalanan masih sangat jauh. Masa pun masih sangat panjang. Tapi akan menjadi semakin panjang sekiranya para daie’ hanya duduk dan goyang kaki!

No comments: