Wednesday, September 7, 2011

Kehebatan Islam di India

Definisi India

India yang dimaksudkan di sini meluputi negara India sekarang, Pakistan, Bangladesh, Maldives, Sri Lanka dan Kashmir.

Islam sampai ke India

Islam telah sampai ke India dengan cara berdakwah, melalui pedagang Muslim dari Yaman, serta pembukaan kota-kota oleh pejuang Islam. Percubaan untuk membuka India telah dimulakan sejak zaman Umar Al-Khattab lagi. Tetapi semuanya tidak berjaya. Pada zaman Khilafah Umayyah, Hajjaj bin Yusuf At-Thaqafi telah mengetuai kempen pembukaan negeri-negeri di Asia Timur. Dalam salah kempen tersebut, di bawah pimpinan Panglima Muhammad bin Al-Qasim, muslimin telah berjaya membuka negeri Sindh ( Pakistan sekarang ), dan ketika itu beliau baru berumur 17 tahun!

Pada zaman Khilafah Abbasiah, Hisyam bin Amru At-Taghlabiy telah berjaya membuka Kashmir. Dan pada kurun ke-12, Khilafah Abbasiah menjadi lemah lalu banyak negeri-negeri di India memerdekakan diri.



Kesultanan Islam Delhi

Kesultanan Delhi’ merujuk kepada 5 Kesultanan Islam monarki yang pendek hayatnya yang menjadikan Delhi sebagai ibu kota, dan kebanyakannya berasal dari keluarga bangsa Turki

1. Kesultanan Mamluk ( 1206 – 1290 )
Qutbuddin Aibak mengasaskan Kesultana Mamluk di India



2. Kesultanan Khilji ( 1290 – 1320 )


3. Kesultanan Tughlaq ( 1320 – 1414 )


4. Kesultanan Sayyid ( 1414 – 1451 )


5. Kesultanan Lodi ( 1451 – 1526 )
Antara kejayaan besar Kesultanan Lodi adalah berjaya mematahkan serangan Monggol terhadap India. Tetapi menyebabkan Kesultanan Lodi lemah, dan memudahkan Zahiruddin Mohd Baibar menawan dan menubuhkan Kesultanan Mughal

Kesultanan Islam di lembah Deccan

Ia merujuk kepada 5 Kesultanan Islam yang memerdekakan diri dari Kesultanan Bahmani yang berpusat di dataran Deccan

Kesultanan Bahmani ( 1347 – 1527 )



1. Kerajaan Ahmadnagar ( merdeka tahun 1490 M )
2. Kerajaan Bijapur (merdeka tahun 1490 M )
3. Kerajaan Berar ( merdeka tahun 1490 M )
4. Kerajaan Golkanda ( merdeka tahun 1518 M )
5. Kerajaan Bidar ( merdeka tahun 1528 M )



Pada kurun ke – 17, semua wilayah Kesultanan Deccan telah ditawan oleh penguasa Kesultanan Mughal ke – 6, Aurangzeb

Kesultanan Islam Mughal

Diasaskan oleh Zahiruddin Mohd Baibar pada tahun 1526 M. Nasab keturunan pemerintah berasal dari keluarga Timurlank di sebelah bapa, dan mempunyai kaitan darah dengan Gengis Khan di sebelah ibu. Beliau yang sebelum ini telah bertapak di Kabul, meluaskan pembukaan kota dan berjaya mengalahkan Sultan Ibrahim II dari Kesultanan Lodi. Setelah itu, beliau mengisytihar jihad terhadap musuh-musuh Hindu dan Rajput dan berjaya memenangi beberapa siri peperangan dengan pihak kuffar tersebut.

Pada zaman anaknya, Hemayun ( 1530 - 1556 ), banyak pemberontakan berlaku di wilayahnya, termasuk Kabul sendiri. Di zamannya juga, Tentera Salib dari Portugal berjaya menyerang dan mendarat di Goa pada tahun 1536 M, namun Hemayun mendapat bantuan armada laut dari Khilafah Uthmaniyyah yang ketika itu dipimpin Sulayman Al-Qanuni dan berjaya menghalau Portugal dari pantai India.

Peningkatan dan Kemuncak

Setelah anak Hemayun, Jalaluddin Mohd ( 1556 - 1605 )naiki takhta, berlaku perluasan wilayah yang hebat sekali. Beliau digeruni dan digelar Akbar Shah, ( Penguasa Terbesar )

Jahangir ( 1605 - 1627 ), anak kepada Akbar Shah menggantikan beliau dan memerintah dengan cemerlang. Setelah itu, anak kepada Jahangir, Shahabuddin Muhammad ( 1605 - 1658 ) atau lebih dekenali sebagai Shah Jahan menaiki takhta. Beliau sangat suka pada pembangunan dan pada zaman beliaulah Taj Mahal di bina.


Pada era Muhyiddin Muhammad atau Aurangzeb ( 1627 - 1707 ), Kesultanan Islam Mughal mencapai kemuncaknya dengan perluasan wilayah hampir seluruh India. Aurangzeb berjaya menawan seluruh wilayah kesultanan Deccan. Antara kehebatan Aurangzeb adalah berjaya mengalahkan Syarikat Hindia Timur British ( SHTI )ketika 'Child War' meletus antara SHTI dan Kesultanan Mughal pada 1686, dan SHTI diminta memohon maaf secara rasmi oleh Aurangzeb.

Kejatuhan

Selepas kematian Aurangzeb pada 1707, Kesultanan Mughal mulai lemah. Penggantinya, Muhammad Shah ( 1707 - 1748 ) tidak dapat mengalahkan musuh kuffar dari Rajput dan Hindu menyebabkan beberapa wilayah terlepas ke tangan mereka.

Revolusi Industri pada kurun ke-18 juga menyebabkan SHTI bertambah kaya dan kuat dan akhirnya Shah Alam II terpaksa meminta tolong SHTI menghadapi pemberontak pada 1757. Dan ini menandakan berakhirnya penguasaan Kesultanan Mughal terhadap wilayahnya sendiri.

Selepas itu, Sultan Mughal terus dijadikan boneka oleh SHTI sehinggalah 'Pemberontakan India 1857' di mana pekerja dan askar India-Muslim yang bekerja untuk SHTI meminta British untuk mengembalikan Sultan Bahadur Shah II ( Sultan Mughal ketika itu ) untuk kembali berkuasa. SHTI yang merasakan ancaman terhadap 'boneka'nya itu lalu membuang Sultan Bahadur ke Myanmar pada tahun yang sama. Maka tamatlah riwayat Kesultanan Mughal secara rasmi.

Runtuhnya Masjid Babri



Pada tahun 1992, satu kejadian yang targis telah berlaku kepada ummat Islam. Beribu-ribu ekstrimis Hindu telah berkumpul di kawasan Masjid Babri dan telah meruntuhkannya.

Masjid Babri terletak di wilayah Uttar Pradesh, dibina oleh Zahiruddin Baibur pada tahun 1528 selepas beliau berjaya menawannya daripada musuh Hindu. Walaupun jumlah muslim di wilayah tersebut berjumlah 31 juta, namun mereka tak mampu mengekang kemaraan eksrtimis tersebut.

Ekstrimis Hindu mendakwa Zahirudin Baibur telah meruntuhkan kuil Rama dan membina masjid di atas tapaknya, dan dakwaan ini tidak pernah mempunyai bukti yang kukuh. Walaupun telah di halang oleh Mahkamah India, malah oleh pemimpin mereka yang beragama Hindu sendiri, ekstrimis terus meruntuhkanya dan hilanglah satu mercu tanda Islam di India.


ملكنا هذه الدنيا قرونا ..


(Kami Pernah Miliki Dunia ini Berkurun Lamanya)



ملكنا هذه الدنيا قرونا و أخضعها جدود خالدون

Kami pernah miliki dunia ini sejak berkurun lamanya, dan nenek moyang kami yang kekal (dalam sejarah) pernah taklukinya sekian lama,


و سطرنا صحائف من ضياء فما نسي الزمان ولا نسينا

Kami tulis segala sejarah kami dengan cahaya, maka zaman tidak akan melupakannya serta kami pasti takkan lupa

(korus)

و كنا حين يأخذنا ولي بطغيان ندوس له الجبين

Dan kami ketika diseksa oleh pemerintah zalim dengan kekerasan, kami menganggap mereka itu pengecut


تفيض قلوبنا بالهدي بأسا فما نغضي عن الظلم الجفون

Hati kami rasa seolah-olah Islam itu terhina, sekali-kali kami tidak akan menutup mata dari kezaliman itu

(korus)

بنينا حقبة في الأرض ملكا يدعمه شباب طامحونا

Kami telah membina suatu tempoh pemerintahan di atas muka bumi, yang didokong oleh para pemuda yang punyai jatidiri dan kemahuan yang tinggi

شباب ذللوا سبل المعالي و ما عرفوا سوى الإسلام دينا

Mereka adalah pemuda yang merentasi jalan ketinggian, dan mereka tidak mengenali agama dan cara hidup selain Islam

(korus)

تعهدهم فأنبتهم نباتا كريما طاب في الدنيا غصونا

Islam telah mengambil janji setia mereka, lalu tertumbuhlah untuk mereka pokok yang mulia, yang mana cabangnya adalah sebaik-baiknya terdapat di dunia

إذا شهدوا الوغى كانوا كماة يدكون المعاقل و الحصون

Apabila mereka mendapati segala bentuk kezaliman, merekalah penumbuk yang memecahkan kubu dan tembok

(korus)

شباب لم تحطمه الليالي و لم يسلم إلى الخصم العرين

Pemuda-pemuda yang tidak mampu dilunturkan oleh malam-malam, dan mereka tidak akan menyerah kalah kepada musuh yang kejam

و إن جن المساء فلا تراهم من الإشفاق إلا ساجدين

Hinggakan kiranya tiba waktu petang, pasti kamu tidak akan mendapati mereka dalam cahaya senja itu kecuali dalam keadaan bersujud

(korus)

كذلك أخرج الإسلام قومي شبابا مخلصا حرا أمينا

Demikianlah bagaimana Islam itu mengeluarkan daripada kaumku pemuda-pemuda yang ikhlas, merdeka dan jujur


و علمه الكرامة كيف تبنى فيأبا أن يقيد أو يهون

Dan Islam mengajar mereka erti kemuliaan bagaimana ia terbina .. lalu mereka tidak akan mahu diikat dan terhina

(korus)

و ما فتيء الزمان يدور حتى مضى بالمجد قوم آخرون

Dan zaman akan sentiasa berjalan .. hinggalah kaum yang lain yang memegang kegemilangan


و أصبح لايرى في الركب قومي وقد عاشوا أئمته سنين

Hinggalah di waktu pagi hari tidak terlihat kelibat kaumku di dalam perjuangan, sedangkan dahulu pemimpin-pemimpinnya telah hidup bertahun lamanya

(korus)

و آلمني و آلــم كل حر سؤال الدهر أين المسلمـون

Lalu aku disakiti bersama orang-orang yang merdeka jiwanya, dengan suatu soalan pada setiap waktu ... Di manakah dia para muslimin ????

ترى هل يرجع الماضي فإني أذوب لذلك الماضي حنينا

Adakah engkau lihat masa silam mampu kembali ? Sedangkan aku mencairkan diriku dalamnya sebagai nostalgia

دعوني من أمان كاذبات فلم أجد المنى إلا ظنونا

Tinggalkan aku daripada angan-angan menipu, kerana aku tidak dapati sebarang angan-angan melainkan hanya prasangka-prasangka ...

( terjemah lirik: ihsan http://schml.blogspot.com/ )

No comments: