Monday, March 29, 2010

E.G.M - M.C.A


Apa anda tahu mengenai EGM MCA baru-baru ini?

Maaf untuk berkelakuan agak 'politician', namun semangat Islam mengatasi segalanya.

Ya, berbalik pada soalan. Mungkin ramai menjawab Chua Soi Lek menjadi presiden walaupun pernah mempunyai skandal seks dll. Saya rasa itu adalah isu biasa saja. Umum juga mengetahui seks bebas tidak diharamkan dalam peraturan hidup mereka. Jadi perkara ini tidaklah menghairankan.

Berita Datuk Chua Soi Lek menjadi presiden diliputi hampir semua akhbar tabloid tempatan. Namun berita-berita 'lain', secara detailnya saya peroleh dari seorang kawan.
Dalam EGM baru-baru ini, perwakilan ada mengemukakan beberapa usul. Antara yang mendapat sokongan sebulat suara adalah:

1. Penambahan bukan Melayu dalam perkhidmatan awam,

2. Perubahan dan inovasi pengkongsian kuasa Barisan Nasional (BN),

3. Penambahan sekolah vernakular dan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) di semua sekolah persendirian Cina.

4. Semua jabatan kerajaan seperti Kementerian Pelajaran dan Biro Tata Negara (BTN) mengubah suai silibus mengikut fakta sejarah dan menyerapkan konsep 1Malaysia ke dalam kurikulumnya

5. Meminta kerajaan menilai semula hukuman fizikal terhadap golongan wanita beragama Islam dan bertindak atas dasar pertimbangan kemanusiaan dengan mematuhi persetujuan yang diterima pakai "Konvensyen Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita" (CEDAW)

Pada pendapat saya, resolusi nombor 2 bersifat stratergi, nombor 4 bersifat jangka masa panjang, manakala nombor 5 pula bersifat mahu 'test power'.

1 comment:

ʇɐɟoɹq-ǝɥʇ said...

bagus pakar pemerhati politik muda ni.