Sunday, August 23, 2009

Apakah ramadan bagi anda?


17 Ramadhan (624) : Perang badar Al-Kubra, antara Nabi Muhammad bersama 313 pejuang muslimin menentang 1000 puak kafir quraisy. Kemenangan di pihak Muslimin.

20 Ramadhan (630) : Fathul-Makkah, 10 000 tentera muslim masuk ke Mekah tanpa tentangan.

27 Ramadhan (711) : Pembukaan Spanyol, Tariq bin Ziyad bersama 12 000 tentera muslim berjaya menumpaskan 100 000 tentera sepanyol di muara sungai Barbate.

22 Ramadhan (1187) : Perang Hittin, Salahuddin Al-Ayubi mengalahkan tentera Reynud.

25 Ramadhan (1260) : Perang Ain Jalut, Al-Qutuz menentang tentera Monggol.


*********

Sesetengahnya menganggap Ramadhan Syahru Quran, sesetengah yang lain berkata syahru ibadah, syahru taghyir dan macam-macam lagi nama panggilan.

Semuanya betul, tetapi yang menjadi masalah adalah, apabila sebahagian besar mereka yang bergelar 'duat' beranggapan bahawa, ketika Ramadhan lah masa untuk kita melonggarkan sedikit amal dan lebih menumpukan kepada ibadah khususiah seperti solat dan tilawah.

Apa kata kita lihat kepada Ramadhan melalui kaca mata para sahabah dan salaf seperti kronology yang dititipkan di atas. Mereka menganggap bahawa ketika Ramadhan lah masa berpesta jihad, waktu pahala jihad berlipat kali ganda. Lalu, mereka ingin mencapai kemuncak dakwah pada bulan yang mulia ini.

Ahsanul Amal

Membaca Quran itu bagus, bersolat juga sangat baik. Tetapi bukankah dakwah itu 'ahsanul qaul wa ahsanul amal'? 'a'zomu nikmatullah'? objektif pengutusan rasul? Sangatlah rugi bagi mereka yang sibuk mebaiki tajwid Al-Qurannya, dan tekun meningkatkan kualiti solatnya, tanpa ia sedikit pun berusaha memperbanyakkan usaha dakwahnya serta memperbaiki kemahiran-kemahirannya menarik mad'u.

Ini hanya pandangan peribadi sahaja, melalui pemerhatian saya terhadap seerah para sahabat. Inilah Ramadhan bagi saya, bagaimana dengan anda?

2 comments:

Haikal Zubir said...

mabruk!!..
mgkn ini yg t'baik..
semoge segale amaln..
mahupun kerja dakwah..
di buln Ramdhan di terima Allah...

Juan said...

Dakwah,jihad kita dari setiap segi.Dan masing-masing dengan peringkat masing2.Insya-Allah..ini juga pandangan peribadi.