Thursday, January 17, 2008

Hijrah dan Pemuda


Selamat tahun baru. Semoga di tahun baru ini memberikan nafas baru kepada para pejuang yang teguh bekerja siang dan malam tanpa mengenal erti penat untuk melihat agama Allah kembali memayungi dunia. Rasanya masih belum terlambat untuk ana menulis sedikit tentang peristiwa agung ini, kerana rombongan hijrah Rasulullah dan Abu Bakar keluar dari Mekah adalah pada akhir bulan Safar, dan keluar dari Gua Thur menuju ke Madinah pada awal bulan Jamadil Awwal, mengikut sebahagian ulama’ sirah. 1 Muharram dinamakan sebagai permulaan tahun baru mungkin disebabkan rombongan pertama muslimin keluar pada tarikh tersebut.

Sebut saja tentang hijrah, pasti ramai akan terbayang segala macam durus wal ibar yang boleh dicedok dari kisah-kisah popular ketika peristiwa tersebut berlaku. Betapa kita boleh melihat begitu teraturnya Rasulullah membahagikan hijrah kepada beberapa fasa. Fasa pertama melibatkan sahabat yang muda dan kuat berhijrah secara sirr, fasa kedua melibatkan Umar Al-Khattab berhijrah secara jahr untuk membawa sahabat-sahabat yang lemah dan mudah ditindas. Kemudian hijrah Rasulullah sendiri dan barulah keluarga baginda seperti Ali dan lain-lain.

Betapa kita boleh melihat betapa tingginya semangat para sahabat, sehinggakan beberapa sahabat yang sangat tua yang mengetahui mereka akan menemui ajal sebelum sampai ke Madinah turut berhijrah walaupun mereka tidak diwajibkan oleh Rasulullah sehingga mereka meninggal dunia di tengah jalan. Kaum kafir Quraish mentertawakan sahabat-sahabat yang tua tadi kerana menganggap mereka sangat bodoh. Padahal merekalah yang sedang ditertawakan sahabat-sahabat tadi yang sedang memerhati mereka dari syurga yang penuh nikmat.

Dari mana datangnya semangat yang sebegitu rupa? Mungkin mereka sangat memahami kata-kata yang diungkapkan Rasulullah: “ …. Barangsipa yang berhijrah untuk Allah dan RasulNya, maka hijrahnya adalah untuk Allah dan Rasul,..”

Banyak lagi yang boleh didapati dari peristiwa bersejarah ini. Tapi ada satu kisah yang sangat menarik perhatian saya iaitu kisah Ali menggantikan tempat tidur Rasulullah. Sekali pandang mungkina nampak biasa sahaja, tetapi jika difikir secara lebih detail, teserlahlah kehebatan sebenar beliau.

Hijrah adalah satu fasa yang sangat penting dalam Islam kerana ia adalah pusat pemindahan dari fasa dakwah di Mekah kepada fasa daulah. Dari Islam ditindas kepada Islam yang memayungi dan dapat diamalkan sepenuhnya. Lebih penting lagi adalah ia melibatkan survival agama itu sendiri. Kegagalan hijrah mungkin menyebabkan perkara buruk boleh berlaku pada Islam.

Oleh itu, proses hijrah dilaksanakan dengan tahap sirr yang amat tinggi. Diceritakan ketika Rasulullah mendapat arahan untuk berhijrah, baginda pergi ke rumah Abu Bakar pada waktu tengah hari buta, dimana tiada seorang pun yang berbuat sedemikian pada waktu tersebut. Apabila di dalam rumah, baginda berkata “ Keluarkan sesiapa yang ada di sisimu”. Setelah memberitahu rancangannya, baginda keluar melalui pintu belakang sambil menutup kepala.

Kader-kader yang dipilih juga bukan calang-calang orang. Mereka adalah orang yang dipercayai Rasulullah dan telah lama mengikut tarbiyyah baginda seperti Abu Bakar dan Umar. Ali yang baru berumur lebih kurang 20 tahun juga telah dipilih untuk melaksanakan misi yang sangat penting ini.

Beliau bukanlah satu-satunya pemuda yang sama-sama membantu proses hijrah ini. Keterlibatan Abdullah bin Abu Bakar dan Asma’ binti Abu Bakar yang sedang mengandung juga membuktikan bahawa pemudalah yang menjadi tunjang kejayaan hijrah Rasulullah. Ia mungkin gagal tanpa tenaga, keberanian dan kekuatan manyimpan rahsia pemuda-pemudi tadi.

Al-Banna pernah berkata: “ Generasi muda adalah ibarat air mata bagi sesuatu kaum kerana merekalah yang menjadi nadi kehidupan. Kehebatan sesuatu kaum terletak pada kebolehan rahim sesebuah kaum tersebut melahirkan rijal-rijal yang hebat dan boleh berkorban untuk Islam…”

Ayuh, tunggu apa lagi?

1 comment:

johanendon said...

1924.. erm..

mustahil tu..nak bangkit balek..
apekate buat style lain..
kite bangkit dengan cara lain..
care yang moden sikit..
amacam?

2008..

ai..tak bangkit-bangkit lagi pon..
same je..Islam cam tu je pon..

2020

erm..konfem ke dah bangkit

sampai bile~?
yo bro!!.. we got the sirah..learn it..be wise.. back to basis